Tur til Molbekk og Røysåsen

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Turen starter på VisitMoss og går hele tiden på merket kyststi. På Røysåsen er det gravrøyser fra bronsealderen og utrolig utsikt utover Mossesundet, Jeløy og sentrumsnære deler av byen.
Turen starter ved Visitmoss/Gateway Moss og følger kyststien nordover til Røysåsen og Molbekk. Turen går gjennom byen ved Mossefossen, byens tusenårssted. Fossen la grunnlaget for kverner og møller, sagbruk, jernverk, papirindustri, bryggeri, brennerier, tekstilindustri, handel, skipsfart og bosetting. Her lå ”Moss jernverk" som ble startet i 1704. I jernverkets hovedbygning ble "Mossekonventionen" undertegnet i 1814. På "Verket" ligger fylkets best bevarte arbeiderboliger fra 1700-tallet. Det gamle boligområdet "Bjerget" og en del av Kongensgate hører med. "Gamle Kongevei" krysser Mossefossen over Storebro og Lillebro som et historisk symbol på Moss som trafikknutepunkt. Den Fredrikhaldske Kongevei var først en ridevei med forbindelse fra Kristiania til blant annet kongen i København. Etter kongelig fo... (mer)rordning ble veien fra slutten av 1600 tallet oppgradert som kjørevei. Omkring 1750 var veien i en slik forfatning at det måtte nye tiltak til. Denne opprustingen tok mange år, men rundt 1780 var veien egnet til militære formål. Den Fredrikhaldske Kongevei ble nedlagt som hovedvei rundt 1870.
Ved Molbekktjernet passeres en gangbro som Jernbaneverket restaurerte over tjernet i midten av 1990 årene. Dette gjorde de for å unngå uønsket gangtrafikk på det nye dobbeltsporet. Brua er lik den som ble benyttet da det var isskjæring i Mollbekktjernet. Isskjæringen startet i 1870 og ble avsluttet i 1923. Demningen, rester etter isrenna og ishuset er intakte kulturminner.
Over Røysåsen går turen på skogsti hvor furu dominerer landskapsbildet. På ettersommeren er det praktfulle tepper med røsslyng i blomst langs stien. På åsen er det det to gravrøyser fra bronsealderen. Gravrøysene ble plassert høyt og fritt for at folk skulle se dem. På Røysåsen er det utrolig utsikt utover Mossesundet, Jeløy og sentrumsnære deler av byen.

Kyststien, ferdselsregler m.m:

Oslofjordens Friluftsråd med tips om opplevelser ved fjorden: