Turstien "I Munchs fotspor".

0 kommentarer
MOH
MAX HELNING
PROSENT
Bli kjent med Edvard Munch og hans opphold på Jeløy ved å vandre turstien ”I Munchs fotspor”. Langs stien står det 5 infotavler med tilknytning til Edvard Munchs kunstverk fra perioden 1913-1916 hvor han bodde og arbeidet på Grimsrød gård på Jeløy.
Turen starter fra Moss jernbanestasjon og følger Jernbanegata ca. 100 meter, krysser så togskinnene og går over kanalbroen til Jeløy.
Turen fortsetter langs Kanalparken. Du krysser gata og går inn Bråtengata som følges mot sørvest og tar av til høyre i M.Tyrholmsvei og etter ca. 100 meter ligger Grimsrød gård. Dette var hjem og arbeidssted for Munch i ca. 3 år. Turen fortsetter videre i Torgny Segerstedsvei opp til Hermodsgate hvor du tar til venstre. Etter et par hundre meter følger du kyststien inn i Søndre Jeløy landskapsvernområde. Du passerer et lite rødt hus, en privat vei og tar av første sti som går til høyre hvor du følger stien langs bekken til Grønli. Når du har passert Kubberød følges Helgerødgata tilbake til sentrum.

Det anbe... (mer)fales en avstikker til Punkt Ø-Galleri F15 som er en av Oslofjordens aller vakreste plasser. En kulturhistorisk perle i naturskjønt landskap med spennende utstillinger.

Det anbefales dessuten en avstikker til Refsnes gods: http://www.lommekjent.no/ruter/1765612. Etter passering Kubberød følges Tronvikveien/Bergersborgveien til Refsnes Gods hvor du kan se originale Munch kunstverk og kanskje ta en bedre lunch eller overnatting?
Les mer om Refsens Gods:

I "Munchs fotspor" ble etablert i forbindelse med feiring av Edward Munchs 150 års jubileum.

Munchstien går mye i Søndre Jeløy landskapsvernområde hvor allèene, steingjerdene, de store herregårdene og hageanleggene er de dominerende trekk i landskapet. Kulturhistorisk har dette sin bakgrunn i at gårdseiendommene på 17 - og 1800 tallet ble kjøpt opp av rike byfamilier og embetsmenn. Eiendommene ble så bygd ut til landsteder med parkanlegg og alléer.

Informasjon tilknyttet turen:Trykk på symboler i kart.