Melderskin i Rosendal

PROSENT
Tid: 6 timer t/r

Avstand: 10 km

Stigning: 1261 meter (165-1426-165)

Melderskin

Dette er toppen som ligger og lokker til tur når du står nede i Rosendal eller besøker Baroniet. Utsikten fra toppen er fantastisk i alle retninger noe som også gjenspeiles av at kartverket allerede i 1855 bygget varde her som en del av triangulering og kartoppmåling. Stien opp er godt merket og tydelig i terrenget. Fra ca 900 meter og oppover er det stort sett steinur. Det er ingen utsatte punkter på ruten opp og toppen er lett tilgjengelig for alle som klarer høydemeterne. Et besøk i Rosendal er ikke fullendt før du har vært på toppen av Melderskin.

Om turen

Turen starter på Kletta hvor det er parkeringsplass. For å komme dit kjører du mot Baroniet i Rosendal og forbi den første store parkeringsplassen. Ta deretter til venstre på første vei. Følg denne oppover til du ser skilt til Melderskin. Fra parkeringsplassen følger du skiltet grusvei helt opp til en bom. Rett etter bommen starter stien til... (mer) Melderskin på høyre side. Herfra går stien oppover i bratt terreng og du vinner fort høydemeter på veien til Skardshaug. Rett før skogsbeltet tar slutt er det merket med skilt siste bekken du møter på før du er på Holo, flaten rett før toppen. Videre oppover passerer du nasjonalparkgrensen til Folgefonna før du når Skardshaugen. Herfra blir turen noe slakere og stien går i steinur. Enda noen hundre meter opp og du kommer til Holo. Her finnes vanligvis smeltevann fra snøen som ligger til langt ut i juni. Fra Holo går siste bakken opp til toppen hvor du blir belønnet med en fantastisk utsikt. Returen går samme vei som opp. Om du ønsker å ta en liten ekstra tur kan du følge helt i eggen SV fra toppen og deretter ta nedover mot Holo.

Fakta

Varden på Melderskin er foreslått vernet av kartverket etter dens betydning for kartoppmålingen av Norge. Varden som i dag står på toppen ble bygget i eller like før 1912, men den første varden brukt til Triangulering ble bygget allerede i 1855 av Johannes Falkenberg. Varden inngikk i det som het 1. ordens punkter.