Sandvika-Asker-Borgen-Slemmestad-Sandvika

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Utgangspunkt for turen er Sandvika. Jeg foretrekker å sykle om Jong mot Asker enten via G/S ved Sandvika Videregående skole eller Elias Smithsvei/Ringeriksveien. Du tar Slependveien over Jong til Slependen, videre på Billingstadsletta og Fekjan til Holmen (Nasjonal sykkelvei #1).

Som et alternativ rute til Asker går denne turen på G/S forbi idrettsanlegget ved Holmen (Vogellund) og du kommer fram ved Reistadlia. Følg veien "rett fram" og du kommer på Reistadjordet hvor du tar til høyre.

Nå skal du "klatre" opp til Asker via Hofstadgata til Høn stasjon. Deretter Hønsveien fram til Asker. Ved Føyka starter sykkelvei E18 og du følger denne til på Drammensveien til du ser skilting mot Borgen.

Fra krysset Drammensveien/Borgenveien stiger det litt til du kommer til skoleanleggene (på høyre side). Her er det en fin G/S. Du følger Borgenveien til Vassbunnveien - nedkjøring mot Bondivann. Vassbunnveien er en blindvei som ender med G/S bro over vannet. Det lages nå nye G/S veier rundt ny... (mer)byggerfeltet (juni 2012) og det er bare å følge G/S til Røykenveien.

Røykenveien er merket med sykkelrute 167. Du skal sykle "167" retning Heggedal, men ta til venstre på Rustadveien - skilting Slemmestad.

Nå følger en bratt nedstigning til Slemmestad. Ved Slemmestadveien tar du til venstre og følger sykkelrute 165 retning Vollen, Leangbukta, Billingstad fram til Sandvika.