Sandvika-Sollihgda-Tyrfjorden-Asker-Sandvika

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Denne rundturen går kun på asfalt og egner seg best som en "treningstur". Siden turen går en del på vei uten sykkelfelt, vil jeg ikke anbefale denne turen som en familietur.

Turen starter i Sandvika og du sykler over Løkke Bro og følger Sandvikselva retning Skui. Der hvor gamle E16 møter nye E16, starter en sykkelvei som du skal følge helt til toppen av Sollihøgda. Du sykler kun noen få meter på trafikkert vei: Etter Brenna kommer du inn på E16. Etter ca 400 meter går det en grusvei inn til høyre. Her kommer du inn på sykkelsti som du kan følge helt til Ringeriksporten.

Sykkelstien mot Tyrifjorden går på venstre side av E16 etter Ringeriksporten. Dessverre ender den "litt for tidlig" og du må igjen ta noen meter på E16 før du svinger av mot Drammen (rv285). Det er merket blått gang-sykkelskilt til Drammen.

Sollihøgda er turen høyeste punkt. Fra Sollihøgda ned til avkjøringen mot Tranby (rv282) er det mange fine nedkjøringer. Dessverre er rv285 uten sykkelfelt og har en smal veiskulde... (mer)r. Det er tidvis en del trafikk.

Du tar av på rv282 mot Tranby. Her er det sykkelfelt som du kan følge helt til Liertoppen og videre til Asker.

Fra Liertoppen følger du Nasjonal sykkelrute nr 1 retning Oslo.