Med Drøbak som mål

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Vestby er et meget godt utgangspunkt når en skal utforske Folloregionen. Du finner lett en parkeringsplass dersom du kommer med bil, alternativt er tog til Vestby.
uren var lagt opp til å finne en mulighet til å komme fra Hvitsten, Pyttskog til Drøbak med sykkel, noe som skulle vise seg å bli en utfordring.

Startpunktet var Vestby hvor vi parkerte bilen ved Vestby bibliotek. Fra startpunkttet syklet vi Kirkeveien hvor det nå er ny G/S vei. Du skal i retning Vestby kirke og Hvitsten og fortsetter på Hvitstenveien som dessverre har en smal vegskulder og ingen G/S. Du følger Hvitstenveien helt fram til Thomas Olsens vei. Følg denne i retning Ramme Gaard.

Her kommer den første utfordringen: Hvordan komme over til Pyttskog? Lommekjent hadde funnet en traktorvei, men vi fant den ikke med en gang. Derfor var vi først nede på parkeringen for Ramme Gaard og måtte sykle litt tilbake for å finne traktorveien.

I begynnelsen var det en tørr og fin traktorvei, men etter ca 800 meter ble det veldig... (mer) gjørmete og vi måtte trille syklene. Det er anlagt en bro over bekken. Etter broen tar du til venstre og etter 300 meter kommer du igjen inn på grusvei (Damstuveien).

Du sykler nedover retning sjøen (Isbakken) til du kommer til Karl Sagas vei. Denne følger du til Solbergstrandveien og videre til Solbergveien. Du passerer Krogsrudsand gård. Følg Solbergveien til du kommer til Vestbyveien (asfalt). Her tar du til venstre opp bakken til Haver gård. Ved Haver gård får du en fantastisk utsikt mot Oslofjorden.
Nå følger en fin nedkjøring til Drøbak på Vestbyveien. Vi tok lunch i Drøbak før vi fortsatte turen retning Ås. Ut fra Drøbak syker du Osloveien. Her er det G/S på venstre side. Ved krysset Osloveien/Åsveien er det merket sykkelrute til Ås. Vi ønsket en ekstra liten runde mot Frogn kirke og fortsatte på Osloveien (G/S).

Ved Bakker skal du ta av Osloveien og inn på Smebølveien. Her sykler du på en "ridesti" ca 500 meter før du igjen er over på grusdekke. Etter Søndre Trostrud gård passerer du E6 og kommer ned på Mosseveien.

Du er nå på Nasjonal sykkelrute 7 og sykler sørover langs Årungen (G/S). Ved Vollebekk tar du til venstre retning Ås. Du sykler nå på en del av Fredrikhaldske Kongevei.
Du kommer snart til Høgskolen på Ås. Ved Ås sentrum sykler du under jernbanelinja og ut på Sentralveien.

Den Fredrikhaldske Kongevei går ned til Vestby, men vi fant ikke skiltene og valgte derfor en liten runde retning Kroer på Kroerveien (Fv51). Nå var det bare å følge skilting Vestby for å returnere til Vestby.

Jeg har studert kartet og kommet fram til at en må benytte seg av traktorveien fra Ramme Gaard til å komme over til Pyttskog og videre til Drøbak. Dette medfører at du må ha en sykkel som egner seg for ulendt terreng (hybrid, crossover eller MTB).